.
Akár riporter vagy, és cikked megírásához van szükséged egy diktafonra, akár DJ, és a szettedet szeretnéd rögzíteni a buliban, vagy akár a Híradó stábjában tevékenykedsz, a hordozható hangrögzítés igénye sok féle iparágban felmerül a médián belül. Az egy csatornás (mono) illetve kettő (sztereó) hangrögzítők körében óriási a választék, és egész sok jó minőségű eszközt találhatunk is, ami remek céljaink elérésében (Pl. Zoom H1, Tascam DR-05). Ezek sokszor rendelkeznek saját mikrofonnal, illetve 3,5 mm Jack bemenettel is, ami segítségével külső hangforrást tudunk csatlakoztatni. A komolyabb eszközök (Pl. Tascam DR-22WL) rendelkeznek limiterrel, mélyvágó szűrővel, és egyéb profi funkciókkal.
De mi a helyzet akkor, ha a két sáv nem elég?
Ez már egy igen érdekes kérdés, ugyanis közel sincs ekkora választék a több sávos felvevők közt, ami pedig akad, az rendszerint csillagászati áron elérhető. A termék, amit ma be fogunk mutatni és amit teszteltünk, szinte egyedüliként helyezkedik el a felső-közép kategóriábana 100 ezer Forintos ár alatt maradva egy kevéssel.
Mit tud az eszköz papíron?
A DR-70D egy Max. 24-bit/96 kHz felbontású, 4 XLR/Jack kombó és 3,5 mm szt. Jack bemenetekkel rendelkező, hordozható keverő és hangrögzítő, mely elsősorban DSLR, MILC, illetve egyéb kamerákhoz lett kifejlesztve, de lényegében bármilyen munkafolyamatban megállja a helyét, ahol 4 teljes értékű XLR bemenetre van szükség. Minden csatornán található kapcsolható limiter, mélyvágó szűrő (melynek a vágási frekvencia tartománya állítható), a csatornák egymáshoz képest időbeli eltolást is kaphatnak, illetve +48 V fantomtáp is kapcsolható rájuk. Az 1-2 illetve a 3-4 csatorna linkelhető 2 különálló sztereó csatornára, vagy külön 4 mono csatornát is rögzíthetünk.
Található az oldalán a 4 XLR/Jack bemenet mellett vonal szintű kamera bemenet is (3,5 mm Jack), szintén kamera kimenet, aminek köszönhetően a kikevert, master jelet egyenesen küldhetjük is ki a kamerába felvételre, így nem kell utószinkronizálni az anyagokat. (Kvázi ez a Master kimenet.) Emellett állítható hangerejű fejhallgató kimenetet, Remote control csatlakozást, sőt, egy USB portot is kapunk, ami szintén több funkciós. Alapvetően az eszköz 4 db ceruzaelemmel üzemel, de az USB porton keresztül is kaphat áramellátást akár számítógépből, akár hálózati kábellel, akár powerbankból, így nagyban meghosszabbíthatjuk az üzemidőt. Szintén az USB-n keresztül másolhatjuk fájljainkat gépünkre, de akár teljes értékű hangkártyaként is tudjuk a használi a felvevőt.
Két mikrofon is helyet kapott a váz elején, aminek köszönhetően az 1-2 csatornára egy sztereó térjelet kapcsolhatunk mindenféle egyéb eszköz nélkül, így önállóan is alkalmas hangfelvételre. Hátul pedig az elemek behelyező nyílása mellett megtalálhatjuk az SD kártya nyílását is, mely gyakorlatilag bármilyen méretű kártyával elboldogul. Az eszköz vázán alul/felül kamera statív csatlakozásokat találhatunk, így könnyen rakhatjok állványokra, vagy akár közvetlenül kameránk alá is.
Teszteltük? Mit tapasztaltunk?
Egy hétig teszteltük a DR-70D-t különböző forgatásokon. Ami első gondolat volt mindannyiunk számára: „Azta! Ez ilyen kicsi?” Nos, igen. Gyakorlatilag a tenyerünkben elfér az egész rögzítő, súlya sem túl sok. Váza főképp műanyag, de jó minőségű, nem a törékeny fajta.
Mi kültéri forgatásokon, 3 db vezeték nélküli, hordozható csíptetős rendszert (Sennheiser ew 112P G3, G4) illetve egy puskamikrofont (Rode Videomic Rycote) kevertünk össze vele. Az első, ami szembetűnt, hogy a limitere remekül üzemel. Nagyon el kellene rontanunk valamit a felvétel során, hogy már betorzítson a rendszer, a normál beszéldre beállítva például egy hirtelen kiabálást még simán elvisel jeltorzítás nélkül. A Low-Cut szintén jól üzemel, egyesével be tudjuk állítani, melyik bemeneten szeretnénk vágni az alsó frekvenciákat és hol nem.
Remekül átlátható a menü rendszere, 10 perc alatt megtaláltunk minden szükséges funkciót. Minden szükséges információ megtalálható a kezdőképernyőn is, illetve könnyű navigálni a menüben a görgős nyomógomb és egy vissza gomb segítségével. A háttérvilágított kijelző pedig megfelelő fényerőt szolgáltat ahhoz, hogy korom sötétben is tudjunk dolgozni (Erre is volt példa) illetve állítható, mennyi ideig (vagy soha) kapcsoljon ki a narancssárga megvilágítás.
A jel-zaj viszony szintén teljesen megfelelő, ez talán a kamera kimeneten nem kiemelkedő, de teljesen jó, viszont kárpótol az egyébként remek hangminőség.
Akkumulátor üzemidővel teljesen meg voltunk elégedve, tölthető elemekkel dolgoztunk 6 órát simán kibírt a rendszer, talán többet is.
Konklúzió
Azt gondolom, ezért az árért ez magasan egyik legjobb választás a piacon. Tulajdonképpen nem is nagyon tudnék mibe belekötni, talán a jel-zaj viszonyt kifejezetten a direct kamera kimeneten picit lehetne kifogásolni, de őszintén mondom, hogy ez már inkább csak szőrszál hasogatás, mert az is teljesen elfogadható. Akár kitelepülős podcast műsorodat rögzítenéd, akár tévéműsorban dolgozol, bátran tudjuk neked ajánlani a DR-70D rögzítőt. Kompakt, strapabíró, és minden bele van zsúfolva ami kell. De tényleg minden!
Ha tetszik az eszköz, ITT megvásárolhatod.