Technics SL-1200MK2 kontra Pioneer PLX-1000. Jobb, rosszabb? Ezt döntsétek el ti. Mi leírjuk a különbségeket.
A hazai nagyközönség számára az idei Music EXPO-n volt lehetőség első ízben kipróbálni a Pioneer PLX-1000-es lemezjátszókat. A DJ Store standján 2db Technics SL-1200MK2-es, valamint 2db PLX-1000-es volt keverőre kötve, és amellett, hogy ki lehetett őket próbálni, akinek kedve szottyant egy négy lemezjátszós szetthez, abszolválhatta is azt. Sokan a helyszínen letettétek a voksotokat, hol az egyik, hol a másik lemezjátszóra, és sokan kérdeztétek: „Melyik a jobb?”. A feltett kérdések apropóján készítettünk el nektek egy szigorúan tényeken alapuló összehasonlítást a legendaként kezelt Technics SL-1200MK2-es, valamint a trónkövetelőként emlegetett Pioneer PLX-1000-essel. Amennyire várta a szakma az új lemezjátszót, rögtön annyi támadás is érte megjelenése pillanatában, többek között a nagy hasonlóság miatt. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük az alapoktól.
Az első, 1972-ben gyártott Technics SL-1200-es lemezjátszót hi-fi felhasználásra szánták, azonban rövid időn belül a DJ-k kedvencévé vált. Többek között az addig egy lemezjátszón sem tapasztalt erő, pontosság és stabilitás végett. Ezen sikereket olyan technikai vívmányokkal érték el, melyeket kifejezetten a rezonanciaelnyelés, a visszhang és a lejátszás közbeni sebességingadozás ellen folytatott küzdelem útján értek el. Az összehasonlító tesztünkhöz kiválasztott SL-1200MK2-es jelzéssel ellátott első lemezjátszót 1978-ban kezdték el gyártani és az SL történelem legsikeresebb lemezjátszójaként emlegetik. Számos változat és fejlesztés készült belőle, de egyik sem tudta meghaladni az 1200MK2-es eladási mutatóit. Annak, hogy a későbbi verziók nem tudtak túlszárnyalni az elődön, többek közötti oka volt a digitális platformok és maga a digitális kultúra térnyerése, melynek végszava volt a Technics SL lemezjátszók gyártásának leállítása 2010-ben.
Ezen – az egyébként üzleti szempontokból érthető – döntés nyomán hatalmas űr keletkezett az analóg hordozó szerelmesei között. Sokan várták a hírt, miszerint a Technics „meggondolja magát” és újra kezdik a legendás SL-ek gyártását. Sokan reménykedtek abban is, hogy az egyik gyártó előrukkol egy hasonló géppel. Nem is telt el sok idő, ugyanis az idei Musikmesse-n a Pioneer szó szerint lerántotta a leplet egy üvegkalitkában elhelyezett lemezjátszóról, a Pioneer PLX-1000-esről. Magyarországra az első példányok szeptemberben érkeztek, melyekből az első darabokat a már emlegetett Music EXPO-n lehetett kipróbálni Budapesten.
Nézzük a külsőségeket:
A két készülék közel ugyanolyan magas, és hasonlóan kialakított, gumírozott, „rugós” lábakkal nyelik el a felesleges rezgéseket. Mélységük 35cm és szélességük 45cm. Passzoló méretük miatt egymás mellé helyezve őket sem keltenek béna látszatot egy DJ pultban. A minimális, Pioneer javára írható magasságkülönbséget az állítható magasságú gumírozott lábakkal lehet kiegyenlíteni.
Az első szembetűnő külső különbség, a kábelezés mikéntje. A Technics estében mind a tápkábel, mind a jel és a földkábel beépített, azaz csak egy kis szerelés útján cserélhetőek, illetve az eszköz szállításánál nem húzhatóak le róla. A Pioneernál ezt aljzatokkal oldották meg. Kapott egy tápaljzatot, egy RCA csatlakozós jel kimenetet és van egy csavaros rögzítő a földelésnek is. A gyári kábelek természetesen a gyári csomag része. Továbbá lehetőségünk van az egyre szélesebb körben elterjedt Kensington védelem alkalmazására, ugyanis a csatlakozók mellé egy kifejezetten a Kensington rendszernek dedikált, megerősített lyukat helyeztek el a borításon. Egyébként Kensington rendszerrel védik a legtöbb elektrotechnikai üzletben a termékeket lopás ellen.
A plexi tetőnél tapasztalhatjuk a következő különbséget. Míg a Technics-nél a megszokott csuklós tetőemelő rendszer működik, – mely a nem megfelelő elővigyázatosság esetén sérülékeny volt, és többek között ennek okán a klubokban sokszor a rögzítő tokmánnyal együtt leszerelték a lemezjátszókról – addig a Pioneer PLX-1000 esetében szakítottak ezzel a hagyománnyal és a plexi tetőt mindenféle rásegítés nélkül le lehet emelni a lemezjátszóról. A tető négy sarkát mindkét oldalra benyuló, 2mm magas szárnyacskákkal látták el, melyek azért felelősek, hogy a tető, rögzítés hiányában ne csúszkáljon az eszközön. Habár a plexi szélessége megegyezik a lemezjátszó szélességével, így a szárnyacskák tökéletesen illeszkednek, mégsem kell nagy erőt kifejteni, hogy plexi tető elmozduljon. Szállítás esetén ez a megoldás kifejezetten problematikás lehet annak ellenére, hogy a kifejezetten letisztult küllemet kölcsönöz ez a megoldás a lemezjátszónak.
További külcsínben fellelhető különbségeket tapasztalhatunk a fedlapon. Mindkét lemezjátszó tornya ugyanazokkal a funkciókkal üzemel. Megtalálható a toronymagasság állító, melyet mindkét lemezjátszó esetében 6mm maximális emelésre opcionalizáltak, valamint az ehhez tartozó toronymagasság állító zárását szolgáló „Lock” kar. Ezek mellett a súly és az Anti skating funkció is a lemezjátszó tornyok sajátjai. Mindkét lemezjátszó esetében a súlyozás számozását 3.5 grammban határozták meg, addig az Anti skating a Technics esetében 3 míg a Pioneer esetében 6 grammos maximális értékkel bír. Egy gyári Technics shellel és egy Ortofon OM Pro S pickup kombóval a súlyozás mindkét lemezjátszó esetében 6g-ig tekerhető maximálisan, mely szélsőséges beállítás esetében már használható a 6-os Anti skating is.
A Power, Start/Stop és a fordulatszámváltó szekcióban nagy változtatás nem történt. Amíg a Pioneer Power kapcsolója „véletlen kikapcsolás” védelmet kapott egy kicsi peremmel, addig Technics Start/Stop gombja kapott még egy peremet, mellyel részben védelmet kapott a véletlen lenyomástól. A fordulatszámváltó mindkét lemezjátszónál közel ugyanolyan érzékenységgel bír, azonban a Technics esetében mindkét gombot egy kicsi műanyag keretbe helyezték el, mely stabil tartást ad nekik és nem mozognak. A tempó állító Pitch csúszkánál mindkét lemezjátszó + – 8%-kal dolgozik. Hatalmas plusz pont jár a PLX-1000-esnek, hogy a csúszkában nincsen a nullátmeneti pont rögzítve. Tehát nem akad meg és nem ugrik a Pitch amikor a középponton áthúzza a felhasználó. Emellett két plusz funkció is helyet kapott a sebességállító szekcióban: mégpedig egy Reset gomb, mellyel bármilyen Pitch állásból azonnal a nullpontra lehet állítani a Pitch mértékét; valamint a Pitch %-os mértéke 8-ról 16%-ra és 50%-ra állítható pozitív és negatív mértékben egyaránt. A „tűmegvilágító” torony mindkét lemezjátszónál ugyanott helyezkedik el. A Technics lámpájában egy izzó világít sárga fénnyel, a Pioneer lámpájába azonban már ledet tettek, mely fehér fénnyel világít. Ezek mellett a 7 inches lemezek középrészébe való adapter helyét alakították ki mindkét lemezjátszó bal felső sarkában, valamint a PLX-1000-esnél egy „pick up” tartó rést is elhelyeztek a fedlap jobb oldalán.
Jöhetnek a száraz technikai paraméterek:
Mindkét lemezjátszó robusztus megjelenésű. A Technics SL1200-esek a maguk 12,5kg-jukkal vitték a prímet és nehéz eszközöknek számítottak anno a lemezjátszók között. A Pioneer ezt több mint fél kg-al meghaladta, mivel a PLX-1000-es 13,1kg-ot nyom.
A forgatónyomaték esetében még ennél is nagyobb különbséget realizálhatunk és tapasztalhatunk. A Technics más lemezjátszókhoz mérten is erős motorja 1,5kg-os forgatónyomatékkal készült, a Pioneer a gyári adatok szerint 3kg-al haladja ezt meg, tehát 4,5kg forgatónyomatékra képes. Ezt egyszerű módon „ujjrátétellel” teszteltük, és mikorra a Technics tányérja már megállt, addig a Pioneer motorja még csak lassulni kezdett. Aránylag komoly erőt kellett kifejtenünk ahhoz, hogy teljesen le tudjuk fékezni a „pájó” motorját. Ugyancsak a Pioneer motorjának érdemeit erősíti, hogy 33 1/3-os sebességre 0,3 másodperc alatt gyorsul fel. Ez a Technics esetében gyári papír szerint 0,7 másodpercet vesz igénybe. Az általunk tesztelésre kiválasztott több mint 10 éves eszköznél ez az idő már valószínűleg több. További különbség, hogy míg a Technicsnél mágnesek biztosították a féket, addig a Pioneer esetében ezt már elektromos úton oldották meg.
Tényleg nem szeretnénk egyik lemezjátszót sem kikiáltani rosszabbnak, vagy jobbnak. Az tény, hogy a PLX-1000 szinte 100%-osan az SL-1200-esek mintájára készült el. Méretben és funkciólistában is nagy a hasonlóság, azonban számos új, a mai kornak megfelelő frissítést és kényelmi fejlesztést eszközöltek a Pioneer mérnökei. Nagyon lesarkítva kaptunk egy új SL-1200MK2-t a Pioneertól, hozzáigazítva a 2014-es elvárásokhoz; mindezt úgy, hogy nem szakítottak a hagyományokkal és megtartották a legenda jól bevált kialakítását olyannak, amilyennek megszoktuk az elmúlt bő 40 év alatt.
Ahogy azt már korábban írtam, a Technics gyártása sajnos évekkel ezelőtt leállt, azonban a Pioneer PLX-1000-ekből a DJ Store webshopjában és boltjában tudtok vásárolni 230.000 forintos áron.
Az összehasonlításba bevont lemezjátszók, típus és gyártási év szerint:
Technics SL-1200MK2 – 2002.09
Pioneer PLX-1000 – 2014.08
Preyer György
2014. október 23. csütörtök
Nem értem miért nem a Technics M5G-vel végeztétek a tesztet hiszen az az utolsó zászlóshajója a Technicsnek nem a 1200 MKII. Ha jól megnézzük az M5G-t ezek a 2014-es funkciók már régen bele kerültek, hogy nem akad 0-nál a pitch stb.
2014. október 23. csütörtök
Az egyik lemezjátszó már 12 éve szolgálja a „gazdit”..Valóban az M5G-nél már sok új dolog is bekerült.Aranyos ez a pio,de 230e ft-ért már egész szép „tenyót” lehet venni.
2014. november 3. hétfő
„Aranyos ez a pio,de 230e ft-ért már egész szép “tenyót” lehet venni.”
Ja, használtan. Én akkor már inkább újat vennék Technics ide vagy oda. Mindazonáltal ez a Pioneer a cégtől megszokott módon aránytalanul drága. A legjobb vétel a Technics volt újonnan(!) 140kHUF-ért.
2014. november 3. hétfő
Igen,jogos amit a többiek írnak.Nem az mk2-vel kellett volna összehasonlítani.
2014. november 5. szerda
Szeretnék már látni egy érdemi összehasonlítást is…
Akusztikai visszahatás jelleggörbe, hangkar rezonancia jelleggörbe, sebesség felfutás, sebesség ingadozás és sebesség lefutás jelleggörbe. Ezeket még sehol senki nem hasonlította össze.
Esetleg a sebesség váloztatásra (külső behatásra) történő szervó reakció fordulatszám-idő diagramját. Ja és a futómű-zaj súlyozott és súlyozatlan értékét.
Jelen „összehasonlítás” csak a látszatra ad (mint az eddigi összes), félek, hogy ha megtudnánk a fenti érdemi paramétereket, akkor eladhatatlanná válna a trónkövetelő. Ne legyen igazam. Inkább nem is érdekel, hanem inkább feldobok egy lemezt és hallgatom a Hifi lemezjátszóból DJ munkaeszközzé avanzsált SL-1210 MK II-esem.
2014. november 6. csütörtök
Köszönjük mindenkinek az észrevételeket!
Az, hogy a Technics SL-1200MK2-est választottuk, részben szubjektív és szimpátia kérdés volt, másrészt szerintünk egyik későbbi Technics lemezjátszó sem örvendett olyan közkedveltségnek mint a „legenda”. Egyébként a szakmán belül is sokan úgy vélekednek, hogy habár papíron erősebbek voltak utódok, mégsem voltak olyan megbízhatóak mint az SL-1200MK2, vagy az 1210MK2-es.
2014. november 6. csütörtök
@mcdomy
Köszönjük, ez egy ötletébresztő kritika. Tényleg híján van a technikai „netes szakirodalom” egy ilyen velejéig hatoló elemzésnek, sajnos én személy szerint angolul sem találtam ilyesmit. Ez valószínűleg azért alakult így eddig, mivel ezekre a kérdésekre csak nagyon komoly technikai és műszer apparátussal felvértezve lehet releváns, tapasztalati úton szerzett válaszokat adni. Igyekszünk eleget tenni az ilyen irányú igényeknek is a jövőben.
2014. november 9. vasárnap
Sziasztok….orviden, miert csinalt egy Technics utanzatot a Pioneer ,eggyaltalan miert csinalt egy analog lemezjatszot ? A pioneer volt az aki el nyomta a Technics lemezjatszot a dj piacrol,a clubbokbol..stb …de eleg hosszu a tortenet,mit csinalat a pio? hat egy szep lemezjatszot semmi extraval, ezt mar a regi Reloop 6000 es hasonlo lemezjatszok tudjak.
Amugy mivel egy Pioneer felirat van rajta ezert masok szemembe nagy tiszteletet, de azert nezzetek meg ezt a kis videot es mindenki el donti hogy latotte ehez hasonlot Technicsrol..itt a link:
https://www.youtube.com/watch?v=E-r8Pp4rp3w
2014. november 12. szerda
Sziasztok !
A Djstore oldaláról elérhető PDF-ben ami Pioneer-hoz van
Pioneer WRMS 0.1% !!! a Technics ha jól tudom 0.01% WRMS
Ami szerintem nem mindegy,de lehet tévedek 🙂
2014. november 27. csütörtök
Tévedsz, Technics WRMS: 0.025% és például RP-7000 WRMS: 0.01%. De nem kell ennek nagyon bedőlni, ha 1-1,5 perces, pontos átkeveréseket akarsz akkor úgyis hozzá kell nyúlni kicsit közben mindegyikhez, a Technics-hez is.
2018. augusztus 14. kedd
Két évig használtam a PLX 1000-eseket! Jók voltak, de… Lecseréltem őket két Technicsre (sl 1210 MK5)! Az érzés olyan mintha Renaultból Mercibe ültem volna! A túl nagy nyomaték hátrány, nehezebben kezelhető a lemez, egy rendes backspint sem lehet vele csinálni, a beat juggling is sokkal nehezebb vele! A Pio egy kínai kütyü, a Technics Japán! érezhetően jobb a Technics. Nem beszélve arról, hogy a pio nem tartja az árát, alig lehet eladni, a kínai műanyag alkatrészek nem fognak évtizedeket kibírni! A technics szebben szól, dj-knek inkább való! Soha nem cserélném vissza a 8 éves technicseket egy vadiúj Piora!!