5.lépés: Miért hasznos a szolfézs óra? A mixelés alapjai
Meg akarod tanulni a zenék keverését, szereted a zenét vagy csak egyszerűen érdekel, hogy az ördögbe csinálják a dj-k, mit tekergetnek össze vissza a dj pulton. Fontos az elején tisztáznunk azt a sokakban élő tévhitet, hogy a dj a pult mögött az adott pillanatban egy zeneszámot készít.
Alapvetően a már stúdió körülmények között elkészített track-et, a dj jól összehangolva, megkomponálva a sorrendet, összemixeli a közönsége számára. Természetesen sok olyan dj fellépést láthatunk, ahol úgynevezett liveact produkcióval, egy már szintén előre felvett zeneszámot élőben, hangminták vagy élő hangszerek segítségével kiegészítve, felturbózva szórakoztatják a közönséget.
Elengedhetetlen készségek a dj-zéshez.
- Ütemillesztés
- Ütemszámlálás
- Hangszínszabályzás (eq-zás)
- Zeneszám kiválasztás
Ütemillesztés
Minden zeneszám rendelkezik egy saját tempóval, amit bpm-ben adnak meg, mely ütem per percet jelent. Az ütemillesztésnek a célja az, hogy a különböző zenék különböző tempóját egy azonos mértékre hozzuk. Törekedjünk arra, hogy a szettünk folyamán hasonló ütemű zenéket játsszunk: Például R’n’B zenéknél 90-100 körüli bpm a jellemző, House zenéknél inkább 120-125. Célszerű nem keverni a műfajokat, hanem inkább fél órás/órás blokkok szerint játszani őket.
Fontos még megjegyezni, hogy az adott zenére a következő zenét mindig ütemre indítjuk el. Jó szolgálatot tesz egy alap zene ismeret, de legfőképpen a jó ritmus érzék szükséges. A klubzenék esetében a szám elején és végén található fél/egy perces fel- és levezetés arra szolgál, hogy a DJ munkáját megkönnyítse. Ezen időintervallum elegendő kell, hogy legyen az ütemillesztésre.
Ütemszámlálás
Minden zenei tevékenységhez fontos a ritmusérzék és némi nemű zenei előképzettség (tudom, hogy a szolfézs órák nem a népszerű tantárgyak közé tartoznak, de mindenképpen hasznosak). Például a legtöbb house vagy pop zene 4/4-es ritmusképletben íródik, ami azt jelenti, hogy egy periódus négy ütemet jelent, melyek ismétlődnek. A zenék írásánál az egyes hangszerek, egy-egy rétegként jelennek meg. Miért fontos ez?
A dalokban általában 4,8,16 vagy 32, 64 ütemenként jelentkezik egy-egy történés: megszólal egy újabb hangszer, vagy éppen eltűnik, elérünk egy kiálláshoz vagy egy drop-hoz, stb. Egy dalban, ezek az elemek mind ezen szabály segítéségével íródnak. A mixelés is ugyanerre épül, tehát ezért fontos az ütemek számolása (ami idővel nagyjából reflex szerűvé válik majd 🙂 ), mert egy-egy ilyen periódus legelején kell a következő zeneszámot ráindítani az előzőre.
Hangszínszabályzás (Equalising)
Bármi, ami hangot bocsát ki, az egy bizonyos frekvenciatartományban hallható. Az emberi fül nagyjából 20-20.000 Hz között képes hallani. Ez az emberi füllel hallható hangok teljes spektruma egészen a mély dörgő hangoktól, a már-már zavaró éles sistergésig.
Minden zeneszámban az adott elemek pl. dobok, basszusok, szintik, énekek lefednek egy-egy frekvenciatartományt, melyek összessége adja ki a dal teljes hangképét.
Ezeket három fő részre csoportosítjuk: mély, közép és magas frekvenciatartomány. A keverőpult lehetőséget nyújt számunkra, hogy ezeket a tartományokat állíthassuk, variálhassuk, kiegyenlíthessük. Erre főként akkor van szükségünk, amikor két vagy több zenét játszunk egyszerre, hogy elkerüljük az azonos frekvenciák összeütközését (ez főként a mély tartománynál kulcsfontosságú).
Zeneszám (track) kiválasztás
A másik kulcsfontosságú dolog a zeneszámok kiválasztása. A válogatás folyamán több szempontot is figyelembe kell venni: Fontos az adott buli stílusa, hangulata, a fellépő idősávja (warmup szetthez ne válogassunk „főidős” slágereket).
Tartsuk szem előtt, hogy ennél a művészeti tevékenységnél is, ugyanúgy, mint egy regény vagy novella megírásánál szükséges a bevezetés/felvezetés, a szórakozni vágyó tömeg bemelegítése (warmup). (Megjegyzem egyes klubok erre a részre, szívesen alkalmaznak, kezdő, tanulni vágyó dj-ket). Az idő előrehaladtával, ahogy a tömeg egyre nagyobb lesz, elérkezünk a tárgyalás részhez, a főidőhöz (peaktime). Itt kell bevetnünk minden olyan zenét, ami aktuálisan a legnépszerűbb, megtűzdelve a még kevésbé ismert újdonságokkal, természetesen az ideális egyensúly megtartásával, és a közönség folyamatos figyelésével. A peaktime-ban teljes mértékben kiteljesedett zenélést a befejezés követi, a levezető blokk: Itt már szabadabb kezet kapunk, lehet újabb zenéket tesztelni, szélsőségesebb műfajok irányába elmenni (classic-house/tech-house/techno, de slágeres, vagy R’n’B buli végén például szintén jól működnek levezetésként a 10-15 évnél idősebb, picit lassabb, táncolható fekete zenék – a frissen összejött párok imádni fognak! 😀 ).
A fenti négy pontbon összefoglalt alapvető készségek feltétlenül fontosak, mondhatnám alap dolgok a kezdő dj-nél. Minden többi tudás csak ezután.
Trackbacks/Pingbacks